Bewijs van Nederlanderschap
Een bewijs van Nederlanderschap is een schriftelijke verklaring van de gemeente. Hierin staat dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. U kunt bijvoorbeeld een bewijs van Nederlanderschap nodig hebben als u:
- naar het buitenland verhuist;
- gaat trouwen;
- solliciteert naar een functie in het openbaar bestuur.
Bij gemeente Lopik kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl(externe link).
Met dit formulier kunt u online een bewijs van Nederlandschap aanvragen
Indien u geen Digid heeft, kunt u online een afspraak maken via onderstaande knop.
Hoe werkt het?
Online doorgeven:
- Door op de knop 'volgende stap' te klikken, gaat u naar het DigiD inlogscherm.
- Het aanvraagformulier opent.
- Alle velden met een sterretje * zijn verplichte velden.
- Wanneer u alle vragen heeft beantwoord, zal er een samenvatting volgen. Waar nodig kunt u nog wijzigingen aanbrengen.
- Vul het formulier in en druk op verzenden.
- Het formulier wordt bij de gemeente Lopik behandeld.
Wat moet ik doen?
- U vraagt het bewijs aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.
- Als u het bewijs nodig hebt voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.
Wat moet ik meenemen?
- een geldig identiteitsbewijs
Iemand anders machtigen
Maak een brief met de volgende informatie:
- waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt
- wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn)
- uw handtekening
- de handtekening van de gemachtigde
De gemachtigde neemt deze brief mee naar de gemeente samen met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs;
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs.
Hoe lang duurt het?
U krijgt het bewijs van Nederlanderschap direct mee. Als u het bewijs schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het naar uw huisadres. Dit duurt enkele dagen.
Wat kost het?
€ 14,10