Dinsdag 31 oktober 2023 heeft de gemeenteraad de Rekenkamer van Lopik ingesteld en drie leden benoemd die de Rekenkamer samen vormgeven. Een belangrijk moment.

Dit doet de Rekenkamer

Het hebben van een Rekenkamer is voor gemeenten een wettelijke verplichting. Het is de taak van de Rekenkamer te onderzoeken of beleid en bestuur efficiënt, effectief en volgens de regels gebeuren. Het is een objectieve peilstok. De Rekenkamer van Lopik zal jaarlijks een onderzoek uitvoeren.

Leden van de Rekenkamer

De Rekenkamer bestaat uit Rob Paulussen (voorzitter), Tijmen Siermann (lid) en Matthijs van den Berg (lid). Zij hebben ruime ervaring met het begeleiden en uitvoeren van dit soort onderzoeken bij andere gemeenten. 

Het eerste onderzoek gaat over de toegankelijkheid van stemlokalen

De Rekenkamer bepaalt zelf waar de onderzoeken op gericht zijn. Daarin kan de Rekenkamer uiteraard afstemmen met de gemeenteraad en ook de samenleving. Het eerste onderzoek gaat direct van start en heeft als  hoofdvraag of wij er als gemeente voor zorgen dat inwoners met een lichamelijke beperking zelfstandig hun stem kunnen uitbrengen. 

Burgemeester Laurens de Graaf met de drie leden van de Rekenkamer in de raadzaal