Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) voert met ingang van 1 juli 2025 VTH-taken voor gemeente Lopik uit
Met ingang van 1 juli 2025 draagt de gemeente Lopik de uitvoering van de taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) over aan de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU). Het betreft de taken op het gebied van bouwen en slopen.
Hierna leest u welke taken de ODRU gaat uitvoeren en welke gevolgen dat voor u als inwoner of ondernemer heeft.
Waarom gaat de ODRU deze taken uitvoeren?
De gemeente Lopik zorgt nu zelf nog voor het afhandelen van aanvragen omgevingsvergunning, meldingen en houdt toezicht op de naleving van het omgevingsplan. Door een tekort aan (ervaren) personeel als gevolg van de krappe arbeidsmarkt kunnen we het gewenste niveau van dienstverlening niet voldoende garanderen. De ODRU is een omgevingsdienst die voor meerdere gemeenten de bouwtaken uitvoert. Doordat het een grotere organisatie is, hebben we het vertrouwen dat de ODRU beter in staat is om met de benodigde continuïteit en kwaliteit de taken uit te voeren. Dat komt de dienstverlening aan u ten goede!
Welke taken worden overgedragen?
De taken die de ODRU uit gaat voeren op gebied van bouwen en slopen zijn:
- Afhandelen aanvragen omgevingsvergunning (alle categorieën)
- Afhandelen conceptaanvragen omgevingsvergunning
- Afhandelen meldingen sloop
- Afhandelen meldingen bouwactiviteit
- Toezicht en handhaving op verleende vergunningen
- Ambtshalve toezicht en handhaving
- Klachten, (overtredings)meldingen en handhavingsverzoeken
- Bezwaar, beroep en hoger beroep tegen omgevingsvergunningen en handhaving
- Voorlichting en beantwoorden oriënterende vragen: hieronder vallen ook zaken als ter inzagelegging en doorgeven van statusinformatie over aanvragen/meldingen en verzoeken.
Wat blijft de gemeente zelf doen?
De ODRU is een uitvoeringsorganisatie en maakt geen beleid of regels. Het wijzigen van het Omgevingsplan en het opstellen van beleid op het gebied van Ruimtelijke Ordening blijft de gemeente zelf doen.
Ook handelt de gemeente Lopik de aanvragen die op dit moment bij ons in behandeling zijn zelf af.
Hoe kan ik een aanvraag of melding indienen?
Uw aanvraag omgevingsvergunning, sloop- of bouwmelding kunt u nog steeds indienen via het Omgevingsloket. Ook kunt u hier nog steeds met de vergunningencheck controleren welke vergunning of toestemming u nodig heeft. Als u in de vergunningencheck wordt geadviseerd contact op te nemen met de gemeente kunt u vanaf 1 juli bij de ODRU terecht.
De ODRU handelt uw aanvraag of melding voor ons af. Dat betekent dat u dus bericht krijgt van de ODRU en niet meer van de gemeente Lopik. Ook als u vragen heeft over de behandeling van uw aanvraag dan moet u contact opnemen met de ODRU.
Wie houdt er toezicht?
Toezicht op de naleving van regels uit het omgevingsplan en op de naleving van vergunningvoorschriften (het zogenaamde bouwtoezicht) wordt ook uitgevoerd door de ODRU. Zij voeren dit namens de gemeente uit. Als u bezoek krijgt van een toezichthouder van de ODRU kunt u altijd om legitimatie vragen.
Waar kan ik mijn vragen stellen?
Als inwoner van of ondernemer in de gemeente Lopik kunt u vanaf 1 juli met uw vragen over bouwen, slopen of andere omgevingsplanactiviteiten en met vragen over de regels van het omgevingsplan terecht bij de ODRU. Hiervoor kunt u op de volgende manieren contact opnemen:
- Per telefoon: 088 – 022 50 00 Algemeen (+ helpdesk Omgevingswet)
- Per e-mail: info@odru.nl
De ODRU is bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur.
Waar kan ik terecht als mijn plan niet in het Omgevingsplan past?
Als u nu al weet dat uw plan niet in het Omgevingsplan past kunt u het beste contact opnemen met de ODRU. Zij kunnen samen met u de juiste route bepalen. Meer informatie over hoe omgegaan wordt met plannen die niet in het Omgevingsplan passen vindt u ook op onze website.
Hoe zit het met de kosten die ik moet betalen?
De heffing van leges gebeurt nog altijd door de gemeente. U krijgt dus een legesnota van de gemeente Lopik. De legesbedragen worden per 1 januari 2026 (net als elk jaar) aangepast.
Meer weten?
Op de website van de ODRU is meer informatie te vinden: Omgevingsvergunning aanvragen: eenvoudig geregeld.
Is u iets niet duidelijk? Neem dan contact op met de gemeente Lopik via e-mail aan gemeente@lopik.nl of telefonisch via 0348-55 99 55. Wij beantwoorden uw vraag graag.