Rekenkamer
Wat doet de rekenkamer?
Wat wil de gemeente met haar beleid bereiken?
Kan de gemeente hetzelfde doen voor minder geld?
Maakt de gemeente waar wat ze heeft beloofd?
De rekenkamer doet onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en/of rechtmatigheid van het functioneren van de gemeente Lopik. Het doel van de rekenkamer is bijdragen aan het verbeteren van de gemeentelijke bedrijfs- en beleidsvoering en het versterken van de controlerende rol van de gemeenteraad.
Voor de inwoners van de gemeente Lopik wil de rekenkamer zichtbaar maken hoe publiek geld wordt besteed en wat er terechtkomt van de beleidsvoornemens van de gemeente.
Samenstelling rekenkamer
De rekenkamer bestaat uit drie leden. De leden zijn onafhankelijk van het bestuur van de gemeente Lopik.
Matthijs van den Berg (voorzitter)
Matthijs (1978) werkt als directeur Kennis bij de Inspectie van het Onderwijs. Hij studeerde Biomedische Wetenschappen in Leiden. Hij heeft gewerkt in uiteenlopende onderzoeks-, beleids- en managementfuncties bij het RIVM in Bilthoven. Matthijs woont in Soest.
Nevenfuncties:
- Voorzitter van de Raad van Toezicht InnoBeweeglab
- Lid van de Rekenkamers Huizen en IJsselstein
Tijmen Siermann
Tijmen (1985) werkt als zelfstandig (beleids)onderzoeker en onderzoeksadviseur. Hij studeerde Sociale Geografie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft onder andere gewerkt als onderzoeksadviseur bij I&O Research en als (beleids)adviseur bij diverse gemeenten. Tijmen woont in Amersfoort.
Nevenfuncties:
- Lid van de rekenkamers Stede Broec/Enkhuizen/Drechterland en IJsselstein
Roxana Chandali
Roxana werkt sinds 2021 als zelfstandig onderzoeker en adviseur, met name in en voor het openbaar bestuur. Daarvoor heeft zij lang op uiteenlopende beleidsterreinen bij de rijksoverheid gewerkt als (coördinerend) beleidsadviseur en projectleider. Ook heeft zij gemeentelijke werkervaring en onderzoekservaring.
Roxana woont en werkt in Gouda. In haar vrije tijd doet ze onder andere vrijwilligerswerk bij het Streekarchief Midden-Holland.
Nevenfuncties:
- Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen ministerie van BZK (2018-heden)
- Lid van diverse ad-hoc klachtencommissies ongewenste omgangsvormen (2018-heden)
- Lid van de (vaste) klachtencommissie ongewenste omgangsvormen van het ministerie van OCW (2023-heden)
- Lid werkgroep herdenking slavernijverleden Gouda (2023-heden)
Margreet Windhorst (secretaris-onderzoeker)
Margreet (1966) is opgeleid als historicus en archivaris. Zij vervulde beleidsfuncties bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Raad voor Cultuur en de gemeente Rotterdam. Sinds 2008 werkt zij onder de naam Raamwerk advies en tekst als beleidsadviseur en penvoerder, voornamelijk op het gebied van overheidsinformatie, erfgoed en cultuur. Zij verleent ondersteuning aan de leden van de rekenkamer.
Werkwijze rekenkamer
In de raadsvergadering van 31 oktober 2023 heeft de raad de Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Lopik 2023 vastgesteld. Hierin zijn de kaders vastgelegd waarbinnen de rekenkamer haar werk doet en wat de wettelijke grondslag hiervoor is.
De begeleidingscommissie
De raad heeft voor de rekenkamer een begeleidingscommissie ingesteld bestaande uit twee raadsleden. Deze commissie is de verbindende schakel tussen de rekenkamer en de gemeenteraad. Op die manier blijft de rekenkamer op de hoogte van wat er speelt onder raadsleden en waar de raad behoefte aan heeft voor uitvoering van zijn taak. Ook wordt zo de begeleidingscommissie geïnformeerd over lopende onderzoeken en relevante actualiteiten.
Afgerond onderzoek: Toegankelijkheid van stemlokalen
Document download informatie:
- Een pdf-bestand kunt u openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.
Nieuwsbrieven
Document download informatie:
- Een pdf-bestand kunt u openen in verschillende PDF-lezers, zoals Adobe Reader.