In de Basisregistratie Personen (BRP(externe link)) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam
  • adres
  • woonplaats
  • geboortedatum

Heeft u een uittreksel nodig voor een woningaanbieding? Dan moet u het uittreksel persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak.  

Afspraak

Hoe werkt het?

Bij gemeente Lopik kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl(externe link).

DigiD linkMet dit formulier kunt u online een uittreksel gemeentelijke Basisregistratie Persoonsgegevens aanvragen

Online doorgeven:

  • Door op de knop 'met dit formulier kunt u online een uittreksel gemeentelijke Basisregistratie Persoonsgegevens' te klikken, gaat u naar het DigiD inlogscherm.
  • Alle velden met een sterretje * zijn verplichte velden.
  • Wanneer u alle vragen heeft beantwoord, volgt er een samenvatting. 
  • Druk op versturen.
  • De aanvraag wordt bij de gemeente Lopik behandeld.
  • Twijfelt u bij het doorgeven, neemt u dan contact op met het KlantenKontactcentrum op telefoonnummer 0348 55 99 55.

Wat moet ik doen?

Geef aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt. Dan weet de ambtenaar welke gegevens op uw uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:

  • uzelf
  • uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
  • iemand die u hebt gemachtigd

Iemand anders machtigen

Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:

  • de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
  • de naam van de gemachtigde
  • uw handtekening
  • de handtekening van de gemachtigde

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten(externe link). Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.

Wat moet ik meenemen?

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

Persoonlijk aanvragen

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
  • uw handtekening op de brief

Iemand anders machtigen

De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
  • zijn of haar eigen identiteitsbewijs

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.

Wat kost het?

€ 16,35