Uittreksel persoonsgegevens BRP
In de Basisregistratie Personen (BRP(externe link)) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:
- naam
- adres
- woonplaats
- geboortedatum
Heeft u een uittreksel nodig voor een woningaanbieding? Dan moet u het uittreksel persoonlijk aanvragen op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak.
Hoe werkt het?
Bij gemeente Lopik kunt u inloggen met uw DigiD inlogcode. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl(externe link).
Online doorgeven:
- Door op de knop 'met dit formulier kunt u online een uittreksel gemeentelijke Basisregistratie Persoonsgegevens' te klikken, gaat u naar het DigiD inlogscherm.
- Alle velden met een sterretje * zijn verplichte velden.
- Wanneer u alle vragen heeft beantwoord, volgt er een samenvatting.
- Druk op versturen.
- De aanvraag wordt bij de gemeente Lopik behandeld.
- Twijfelt u bij het doorgeven, neemt u dan contact op met het KlantenKontactcentrum op telefoonnummer 0348 55 99 55.
Wat moet ik doen?
Geef aan waarvoor u het uittreksel nodig hebt. Dan weet de ambtenaar welke gegevens op uw uittreksel moeten staan. U kunt een uittreksel persoonsgegevens BRP aanvragen voor:
- uzelf
- uw kind dat bij u woont en jonger is dan 16 jaar
- iemand die u hebt gemachtigd
Iemand anders machtigen
Wanneer iemand anders de aanvraag voor u doet bij de gemeente, geeft u diegene een brief mee met daarin:
- de reden waarom u het uittreksel nodig hebt
- de naam van de gemachtigde
- uw handtekening
- de handtekening van de gemachtigde
Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).
U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten(externe link). Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.
Wat moet ik meenemen?
Bij een online aanvraag hebt u nodig:
- uw DigiD(externe link)
- gegevens voor internetbankieren
Persoonlijk aanvragen
- geldig identiteitsbewijs
- pinpas of contant geld
Schriftelijk aanvragen
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- brief waarin staat waarom u het uittreksel nodig hebt
- uw handtekening op de brief
Iemand anders machtigen
De gemachtigde neemt uw machtigingsbrief mee naar de gemeente met:
- een kopie van uw geldige identiteitsbewijs
- zijn of haar eigen identiteitsbewijs
Hoe lang duurt het?
- Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
- Als u het uittreksel online of schriftelijk aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe.
Wat kost het?
€ 15,70