De gemeente Lopik werkt op afspraak. Maak via de onderstaande knop uw afspraak. 

Aanvragen Vreemdelingenpaspoort, afspraak makenOphalen Vreemdelingenpaspoort, afspraak maken    

Als u een geldige verblijfsvergunning hebt, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u een vreemdelingenpaspoort aanvragen bij de gemeente. Met een vreemdelingenpaspoort kunt u naar alle landen reizen, behalve naar het land van herkomst.

Hoe werkt het?

Een vreemdelingenpaspoort is maximaal 5 jaar geldig. Hoe lang uw vreemdelingenpaspoort precies geldig is, hangt af van de duur van uw verblijfsvergunning. U kunt een vreemdelingenpaspoort aanvragen als u:

  • geen vluchtelingenstatus hebt;
  • geen paspoort van uw land van herkomst hebt;
  • in Nederland woont, maar u hebt niet de Nederlandse nationaliteit;
  • een verblijfsvergunning hebt;
  • staat ingeschreven bij de gemeente waar u het paspoort aanvraagt.

Kinderen een eigen vreemdelingenpaspoort

Kinderen met een verblijfsvergunning, hebben een eigen vreemdelingenpaspoort nodig. Om deze aan te vragen, is schriftelijke toestemming nodig van de ouders of een voogd.

Wat moet ik doen?

  • U vraagt een vreemdelingenpaspoort persoonlijk aan bij de gemeente.
  • Als u een vreemdelingenpaspoort aanvraagt voor uw kind, neemt u uw kind mee.
  • Zorg voor schone vingers, want er worden vingerafdrukken gemaakt. Kinderen onder de 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken te laten maken.
  • U haalt uw vreemdelingenpaspoort persoonlijk op. Doe dit binnen 3 maanden na uw aanvraag, want daarna vervalt het paspoort.
  • Als u een vreemdelingenpaspoort ophaalt voor uw kind, neemt u uw kind mee.

Vreemdelingenpaspoort kwijt of gestolen

  • U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • U kunt direct een nieuw vreemdelingenpaspoort aanvragen bij de gemeente. Bij deze aanvraag ondertekent u een Verklaring van vermissing.
  • Als u uw vreemdelingenpaspoort in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse.
  • Het zonder een plausibele reden als vermist opgeven van ten minste drie documenten in een periode van vijf jaar kan leiden tot opname in het Register paspoortsignaleringen en deze opname heeft gevolgen voor het recht op een reisdocument.

Wat moet ik meenemen?

  • Uw geldige verblijfsvergunning.
  • een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.(externe link)
  • Uw oude vreemdelingenpaspoort (als u die hebt).
  • Pinpas of contant geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Als u een vreemdelingenpaspoort aanvraagt voor uw kind, neem dan ook het volgende mee:

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of een voogd. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente.
  • Geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of een voogd.

Hoe lang duurt het?

Het duurt 2 tot 4 maanden voordat uw vreemdelingenpaspoort klaar is. De procedure duurt zo lang, omdat de IND(externe link) en het ministerie van Buitenlandse Zaken(externe link) meebeslissen over uw aanvraag.

Wat kost het?

€ 63,40

Aanvullende informatie

Als u geen vingerafdruk kunt afgeven

Als de baliemedewerker van 1 of meer van uw vingers geen vingerafdrukken kan nemen, bijvoorbeeld omdat ze in het verband zitten, dan neemt hij vingerafdrukken van vingers waarvan dat wel mogelijk is.

Als u tijdelijk helemaal geen vingerafdrukken af kunt geven, dan krijgt u een vreemdelingenpaspoort dat maximaal 12 maanden geldig is.

Als het lichamelijk onmogelijk is vingerafdrukken af te kunnen geven, hoeft u dit niet te doen. Bijvoorbeeld als u vingers mist of als uw vingers blijvend beschadigd zijn.