Zeg eens hoi
In Nederland hebben bijna 2 miljoen mensen (wel eens) psychische klachten. Dit kan bijvoorbeeld gaan over eenzaamheid, depressie, angst, psychose of een combinatie van psychische problemen. De hulpverlening is erop gericht om mensen zoveel mogelijk ‘thuis’ te helpen, waardoor ze blijven meedoen in de samenleving. Ook bij u in de buurt wonen mensen met psychische klachten.
Heeft u zich wel eens buitengesloten gevoeld? Of eenzaam? Of niet lekker in uw vel gezeten? Een aardig gebaar, die uitgestoken hand, maakt juist op dat moment het grote verschil.
Zeg eens hoi! Zeker voor mensen met een psychische kwetsbaarheid maakt dit een wereld van verschil. Het is een eerste stap in contact. Een eerste stap om mee te doen. Maak eens een praatje met elkaar. Op deze manier leer je elkaar kennen en verdwijnen vooroordelen. Misschien ontdekt u wel overeenkomsten, houdt u allebei van wandelen of kijkt u beiden graag voetbal op tv. Dus zeg eens hoi! Zo voelen we ons allemaal thuis in onze buurt.
Bezorgd over iemand? Deel uw zorg!
Heeft u zorgen over iemand uit de buurt? Bijvoorbeeld omdat de gordijnen steeds vaker dicht blijven? Of doordat iemand minder goed aanspreekbaar is of in de war lijkt? Of iemand er steeds onverzorgder uitziet of vaak op straat zwerft? Deel uw zorgen dan bij de gemeente. Hiermee kunt u een belangrijke bijdrage leveren aan snelle en juiste hulp voor de persoon in kwestie.
U kunt online of telefonisch een melding doen van uw zorg:
|
Na een melding onderzoekt het Meldpunt Bezorgd eerst of de inwoner waarover de melding gedaan is al bekend is. Als de inwoner al hulp krijgt passend bij de melding, dan wordt de melding doorgezet naar de betreffende hulpverlening. In andere situaties of als de al lopende hulpverlening vastloopt, komt het Sociaal Team van de gemeente Lopik in actie.
Het Sociaal Team
Het Sociaal Team is er voor inwoners die zelf om hulp vragen, maar ook voor inwoners die zelf geen hulp vragen, maar dit wel nodig hebben.
Het Sociaal Team probeert contact te krijgen met de inwoner. Zij gaan zo vaak als nodig is thuis langs om eerst hun verhaal te horen. Daarna gaan ze ook in gesprek met andere partijen zoals zorg, welzijn, politie en woningcorporatie. Ze kijken wat er precies aan de hand is en welke zorg of hulp de situatie kan verbeteren. De inwoner houdt daarbij altijd de regie en beslist zelf over mogelijke oplossingen.