Sinds deze week zijn twee nieuwe eDiensten beschikbaar via onze website. Naast de al bestaande eDiensten is het aangeven van een geboorte en een overlijden nu ook digitaal mogelijk. 

eDiensten

Alle gegevens die bij de gemeente bekend zijn, worden bij een aanvraag vooraf ingevuld. Inwoners kunnen hierdoor eenvoudig online wijzigingen doorgeven of producten aanvragen bij Burgerzaken. De identificatie verloopt via DigiD of eHerkenning, waardoor inwoners hun persoonsgegevens niet meer hoeven in te vullen. Anders dan bij een webformulier zijn de eDiensten direct gekoppeld aan onze burgerzakenapplicatie Key2Burgerzaken. Ook de burgerzakenmedewerker hoeft voortaan dus geen gegevens meer over te typen: mutaties via de eDiensten komen automatisch terecht in Key2Burgerzaken. Dat scheelt tijd en voorkomt eventuele fouten in onze administratie.

De volgende eDiensten zijn bij de gemeente Lopik beschikbaar:

  1. Geboorteaangifte
  2. Aangifte overlijden
  3. Doorgeven van verhuizing
  4. Vermissing / Diefstal van het reisdocument
  5. Verzoek geheimhouden persoonsgegevens
  6. Aanvragen uittreksel persoonsgegevens (BRP)
  7. Aanvragen uittreksel Burgerlijke Stand
  8. Verzoek aanduiding naamgebruik

De eDiensten draaien in de cloud en voldoen aan strenge normen op het gebied van veiligheid en beschikbaarheid.